torsdag, februar 22, 2007

Snevejrsparadis og tanker omkring barsels-politik

Så kom den, sneen. I massevis. Trafikalt er det et helvede for mange mennesker, men jeg holder nu af den sne, altså. Bortset fra at en spillehyggeaften hos veninde og hendes kæreste blev aflyst, det er surt. Nå, må se, om jeg ikke kan lokke kæresten til at spille Sequence senere, hvis ikke, ved jeg at naboen altid er frisk;-) Og der er ikke mange snedriver, der skal forceres, før jeg sidder bænket i hendes køkken, og helt sikkert med en kop frisk mokka foran mig;-)

Sidder bænket her i sofaen, der har været lidt gang i plukveerne i dag. Mailer ud til det kvinde-netværk, jeg er administrator for, tjek det ud her, men læg venligst kommentarer her hos mig;-)


Jeg burde være igang med min muskeltrænings-dvd, for nakken har brokket sig lidt, og underlivet giver også mere lyd fra sig, så motion er et must. Men som ugerne går, og der kommer mere vægt på maven, ja så bliver jeg også desto mere doven....tsk.


Har tænkt en del over det her med barsel og ligestilling. Jeg ønsker mig 3 børn, det første kommer jo som bekendt her til sommer. Derpå skal der være en 2-3 år til det næste, og så håber jeg også på et 3. barn. Det vil sige 3 x barsel. Økonomisk set, tjener jeg jo meget, meget lidt i forhold til min bedre halvdel, der hiver løn hjem for to. Dermed er vi afskåret fra at kunne give ham halvdelen af barslen, for det har vi simpelthen ikke råd til.


Jeg VIL simpelthen give mine børn omkring 1 års barsel hver, for jeg mener, at den gode start er vigtig. Eftersom min kæreste og kommende mand ikke kan amme, ja så er det jo altså mig, der står med det ansvar. Det er ikke for at klynke, men hvis ligestillingen på det her område, læs: virksomhederne/arbejdspladserne, kunne gøre lidt mere, ja så var det ikke os kvinder, der skulle tage al barsel. Spørgsmålet er, vil kvinderne ikke give slip på barslen? Gider mænd ikke?


Jeg tror faktisk, at rigtig mange mænd gerne vil gå på barsel, også en længere af slagsen, men økonomisk set har mange familier ikke råd til det, fordi mænd er dårligere stillet i forhold til barsel. Er det fair? Det synes, jeg bestemt ikke. Hvorfor skal min kæreste snydes og behandles anderledes, fordi han ikke har bryster og skal føde barnet? Hvorfor skal jeg sættes i den situation, at jeg ikke har noget valg, ikke kan give ham en stor del af ansvar for barslen?


Hva´synes du? Klynker jeg bare, bør samfundet/arbejdspladserne gøre det nemmere for mænd og deres familier at vælge barsel til og fra, eller skal de danske familier bare selv gøre det op økonomisk? Hvordan gør du/I?

Ingen kommentarer: