onsdag, august 15, 2007

1 dag tilbage....

I morgen starter gemalen på arbejde igen, og så er Nora og jeg "on our own". Gys...

Jeg er syg, har feber, men er i bedring. Mit underliv er ved at hele op, og det har gjort vanvittigt ondt, her hjælper panodiler og ipren´er bare ikke en dyt. Heldigvis er det bedre i dag. De sidste par dage har det været fuldstændig svært for mig, at tage mig af den dejlige datter. Hun er uimodståelig, men har mavebøvl stadigvæk, og det gør det ekstra hårdt, når jeg selv har rasende ondt og er i febertåge. Suk...


Heldigvis er der bedring på vej, og Jacobs opstart er lagt så smart, at jeg højst har Nora 2 dage alene, før han er på banen igen, Sådan er det denne uge og også næste. Og så burde jeg jo også snart få det bedre. Og Nora ligeså. Vi er nemlig startet med hende til kiropraktor i mandags, og hun skal behandles igen på fredag, og så evt. en behandling igen næste uge. Efter det har vi fået anbefalet at slutte af med et par behandlinger zoneterapi, og så håber vi at mavebøvlet takker af for denne gang. Kryds fingre, gider I?!


Hvordan var det for dig, da du stod alene med barn efter endt barsel for kæreste/mand? Nogle gode råd? Var det værre eller nemmere, end du havde frygtet?


Umiddelbart tror jeg, at jeg sikkert får det nemmere end jeg tænker det lige nu. Det virker uoverskueligt, specielt når man selv har smerter og er syg, men når man er i det, ja, så gør man jo bare, det man er nødt til, og som Jacob siger, jeg kan jo i princippet bare fordrive hele dagen på sofaen og sove med hende på brystet, når det er muligt. Der går max 1 time fra Nora har fået mad, til hun er rimelig ok igen med maven. Der masseres, der gåes med hende på arm, der cykles med benene, der trøstes. Og på et tidspunkt, sådan ca. ½- 1½ time efter er det ok igen, og så kan man putte med hende. Sådan kan dagen jo godt gå, hvis det endelig skal være.


Allerhelst vil jeg gerne, at jeg kunne have overskud, til at indføre rutiner i Noras hverdag. Når vi står op om morgenen, så skal hun pusles og have rent tøj på, derpå skal hun have sin flaske og bøvses af, have masser af kontakt og vågentid, og så skal der gives massage og trøstes for maven, hvis det er nødvendigt.


Derpå kunne jeg håbe på en tur med barnevognen, eller har i det mindste tænkt mig at forsøge. En lille tur med hver af hundene, hvis det kan lade sig gøre. En større tur, hvis Nora bare sover. Derpå hjem og hvile indtil næste måltid. Omkring middag skal Nora jo have et måltid til, og der er jo de faste rutiner med pusletid, vågentid osv. - evt. lidt kravleri i kravlegården, lidt liggen på maven mm. Eftermiddagen skulle være til afslapning på sofaen, eventuelt lidt forsøg med bæresele eller slynge, hvor jeg så kunne lave lidt praktisk i hjemmet, baseret på hvordan Nora har det, og hvordan mit energiniveau er. Hvis vejret er til det, vil jeg evt. forsøge om Nora vil tage en lur i barnevognen i haven, alternativt i sin lift på værelset. Udelukkende forsøg, for at vænne hende til liften og vognen.


Sidst på eftermiddagen kommer farmand jo så hjem, så skal der laves mad til henholdsvis Nora og os, og derpå skulle vi gerne få taget opvasken hver dag efter maden, for at det ikke hober sig op helt vanvittigt. Enten før eller efter Noras første aftenmåltid kunne jeg forestille mig et par gange om ugen at bade hende, putte i nattøjet og synge et par faste sange, og så er det sovetid, indtil pusletid og sidste måltid før natten omkring kl.22.30-23. Nattemåltidet omkring klokken 04 gives i stuen, og så sover vi alle sammen i soveværelset sammen.


Som det er nu, sover jeg nemlig på sofaen fra ca. 01.00-05.00, for at få søvn, så jeg kan blive rask. Fra i nat er det anderledes, fordi Jacob starter på arbejde i morgen. Vi forsøger at give Nora flaske ved 22.30 tiden og håber alle at kunne sove fra kl.00.00 til 04, hvor jeg så står op og giver hende flaske i stuen. Omkring kl.7 skal jeg så op og i bad, imens tager Jacob Nora, og så giver jeg hende mad ca. kl.8, hvor Jacob så kan gøre sig klar og tage på arbejde.


Det er mine tanker om strukturen på hverdagen. Har fået det gode råd at rutiner er gode, at spædbarnet føler sig tryg ved rutiner, og tænker, at så må vi hellere indføre noget genkendeligt for hende. Nu ser vi, hvordan det går.


Hvordan har du gjort både med hensyn til barnets vel og vel i hverdagen og med det praktiske i hjemmet?


Vi vil meget gerne have rengøringshjælp, men har endnu ikke fundet én. Pt. kunne det virkelig også gavne med hjælp i haven, hækken står tårnhøjt ujævnt spredt med ukrudt. Et eller andet sted føles alt kaotisk, men når jeg kigger efter, ser her faktisk ret ok ud, altså set i perspektivet af, at vi har en lille Nora, der kræver al vores energi. Tilmed tager jeg mig selv i indimellem at tænke: "Ej, sikke en god dag i dag", og det siger mig, at vi er på vej mod lyset;-)


At jeg samtidig tager køretimer igen, og skal til køreprøve 29 august, presser mig lidt. Jeg har ikke rigtig tid til at fokusere på det og terpe det ene og det andet, men måske det er meget godt, for så går man jo bare op og gør det bedste man kan på dagen, og så må det briste eller bære. Men det ville godt nok være rart med det kort snart...


Mat onsdags-hilsen fra Grith og Nora, snart 6 uger


PS. Nu kan hun ligge og sove ved siden af mig, STORT!

Ingen kommentarer: