mandag, august 06, 2007

At være mor, på godt og ondt...

Som nylig nybagt mor er jeg meget nysgerrig efter at høre, hvordan det har været for dig at blive mor? Hvordan oplevede du den første tid med den lille? Hvilke problemer var der? Hvordan var jeres dagligdag? Hvordan oplevede du udviklingen sådan for dig selv og for den lille?

Noras maveproblemer går op og ned. I dag har hun været sådan lidt blandet i humør, varmen spiller vist også ind her, for det er ikke maven, den er gal med hele tiden. Hun er stadig tryggest ved far eller mor, og det behov efterkommer vi pt., mens vi stille og rolig også forsøger at putte lidt i barnevognen, og har held til det indimellem, så det bliver både til lidt soven i haven og nogle trilleture med hundene.


Det er en stor glæde at være blevet mor, men jeg må også indrømme, at jeg synes, det er benhårdt. Og jeg kan vel næppe være den eneste, der har det sådan? Sjovt, når man snakker med andre forældre, dem der har lidt større børn, så kan de ikke ved første tanke huske den første hårde tid, men natteroderi og måltider i tide og utide, men når man spørger ind til det, ja så var det jo præcis for dem, som det er for os. Det siger mig, at det bliver nemmere, og den tanke hager jeg mig fast i, for det er hårdt, når du har en baby, der vil hænge på dig non stop.


Jacob starter på arbejde midt i august, og så er det bare mig og Nora herhjemme. Selvom jeg glæder mig, og ved at jeg også kan finde ud af det, ja så er tanken om, at hun vil være hos mig hele tiden, og også græder ofte pga. maven, ret hård. Men hvem ved, meget kan jo ændre sig på 10 dage, og måske maveproblemerne er væk til den tid. Egentlig er de ikke så slemme, det er mere sådan, at når jeg er træt, bliver altid værre end det er, og når jeg er frisk, går det meget nemmmere.


Min mand synes, at vi har det nemt, og at hun er et nemt barn, men han havde nok også forestillet sig det hele meget værre. Jeg ved ikke, hvad jeg havde forestillet mig, men realiteterne er vel værre end jeg havde tænkt mig dem. Er det egentligt et tabu, at føle mor-rollen benhård? Jeg synes konstant, at alle andre nybagte mødre synes, det er en dans på roser, og altid er rosenrødt. Sådan ser jeg det ikke, det er vel nærmere end blanding. Nora er mit livs lys, så bedårende og charmerende, og jeg ville ikke ønske mig det anderledes, men jeg kunne stadig godt undvære de maveproblemer, og så kunne det være dejligt, om man indimellem kunne putte hende, og hun bare boblede et par timer... Men lad mig høre, hvordan det var/er for dig, og giv endelig tips videre;-)


Grith, på både skygge og solsiden;-)

Ingen kommentarer: