søndag, februar 12, 2006

Det krible krabler i havebogormen.....foråret er på vej!

I mange år som lejlighedsbogorm drømte jeg om en have. En stille oase fyldt med krydderurter og skønne blomster i alverdens farver. Min drøm er gået i opfyldelse, sådan næsten da. For jeg har fået min have, ja faktisk har jeg fået en kæmpe have på ca. 900 kvadratmeter! Nu mangler jeg bare at opdyrke oasen og de mange farver og dufte.

Her forår og sommer skal vi sådan rigtig se vores nye have an. Vi kom godt nok hertil sådan sidst på sommeren i 2005, men vi havde ikke helt tid til at suge det hele ind, så dette år skal vi bare følge haven og dens beboere. Se hvad der kommer op, spekulere over hvad vi kunne tænke os.

Vi anlægger en stort stykke med kartofler i år, for at rense jorden til vores kommende køkkenhave ordentligt igennem. Ellers skal vi bare se tingene an. Sørge for at luge og holde pænt. Haven har været forsømt gennem en årrække, og som ny haveejer er der meget at lære.

Lidt skal der nu ske. Vi har to terasser som jeg vil gøre til små oaser. Begge terasser har kedelige hegn som skal udskiftes på sigt, men nu her i starten vil jeg plante ærteblomster op af, så vi får noget kønt at kigge på. På bagterassen vil jeg yderligere plante nogle ting der kommer hurtigt op og giver lidt farve og lidt former, lidt substans, på en ellers kedelig terasse. Og så vil jeg have potter, masser af potter, fyldt med krydderurter og andre spændende planter, som for eksempel solsikke.

Jeg glæder mig som et lille barn, netop idag har jeg bestilt plantefrø fra Isabella Smith, for det er jo nu man skal til at tænke i de baner. De fleste frø skal sås ud her i marts så de kan spire sig store og stærke. Jeg er ny på feltet, men det er en drønspændende rejse at begive sig ud i.

Jeg har også snydt lidt og bestilt et par andre flotte og farverige blomster, som jeg vil plante rundt omkring i haven, hvor jeg mindes at der ikke var det store i den tid vi har været her, eller hvor jeg bare synes de passer ind.

Gode råd fra garvede haveejere modtages gerne:-) Man er jo newbie....

Ingen kommentarer: