onsdag, juni 07, 2006

Bogormens paradis, bogstavshop, forfatterfascination

Pinsen bød på både godt og skidt vejr. Bogormen fik derved jord under neglene og fik ryddet baghaven. Fik hygget udendørs. Men sandelig om fanden ikke tog ved os på matriklen her!

Det viste sig nemlig at vi kunne udnytte både soveværelse og kontor meget, meget bedre. Så en, to, tre, var projekt omrokering sat igang. Soveværelset var relativt nemt, men kontoret, der jo indeholder en stor del af den elskede bogsamling, ja det tog altså sin tid. Til gengæld fik bogormen jo sorteret hele sin samling, og se, det var slet ikke så dårligt!

Under K stødte bogormen blandt andet på Kafka. Franz. Forfatteren der kan spinde en fortælling sammen, så man bliver helt paranoid og ser komplotter over alt. Litterære labyrinter hvor der ingen vej er ud. Fortællinger der vrimler med metaforer. Fortællinger der fastholder læseren. Min kafka kasette indeholder alt hvad Kafka har skrevet, altså på tysk naturligvis. Der er også brevsamling og dagbøger, og snart må jeg altså tillade mig selv at synke ned i det Kafka´ske univers, for det er så fantastisk.

Under M var der stor, stor gensynsglæde. For det første naturligvis Thomas Mann, den store tysker. Aner man her noget med tyske forfattere? Nå anyway, så skrev jeg BA-opgave om hans debutroman, Buddenbrooks. En fantastisk slægstroman om en familie dekadente tour de force. Læs den, læs den. Svøm hen i Manns sprog og hans fortælleteknik. Videre gik det til Melville, Herman Melville og hans kæmpe hval, Moby Dick. Jeg mindes stadig denne læseoplevelse, som de andre i læseklubben var knap så vilde med. Selv stortudede jeg af en følelesstorm ved slutningen. Nå ikke mere om hvaler, så brøler jeg bare igen. Men Melville, han kræver sin tid men som læser bliver du også bare, efter min ydmyge mening, så flerfoldigt belønnet!

Hop, hop, hop over til P. P for Proust. Min elskede Marcel Proust, og hans På sporet af den fortabte tid. Har du ikke læst den, så giv dig selv den store oplevelse. Prousts billedsprog og beskrivelser af verden og de tanker der udfolder sig her er rent ud sagt unikke. Du fanges ind, du betages, du læser, og lever dig væk. Åh, jeg må snart genlæse og færdiglæse på sporet....

Åh ja, det var lige et smut i paradis, bogormens paradis....

Hvis du går på tur i dit eget bogstavsunivers, hvad finder du så? Jeg er så nysgerrig, kom nu, fortæl, lad mig leve med:-)

Ingen kommentarer: