torsdag, oktober 06, 2005

Moby Dick har slugt mig!

På lørdag er en vigtig dag. Dagen for en nystiftet læsekreds´første møde, dagen hvor Herman Melvilles "Moby Dick" skal på bordet så at sige. Vi skal snakke om bogen, om læseoplevelsen, om Moby Dick, om Melville. Og så skal vi naturligvis hygge os helt vildt med god mad, lidt lækkert, et godt glas rødvin og så videre. Jeg ser frem til det, rigtig meget, og jeg glæder mig over at der er 3 andre litteraturglade mennesker der har sagt til at deltage i læsekredsen. Jeg er sikker på at den kommer til at bringe os mange gode oplevelser, og ikke blot i litteraturmæssig forstand.

Som sagt er vores første bog i fokus Herman Melvilles "Moby Dick", en bog jeg sluger lige nu på livets lyst, da jeg har været syg og har haft svært ved at fokusere på læsning. Men nu har jeg fået taget hul på denne muggert af en bog, ja denne hampre skude fristes jeg til at sige, omkring 560 tætpakkede bogstavs-siksakkende sider, men tilhørende smukke, charmerende træsnit.

Jeg er tryllebundet. Ikke blot er Moby Dick en vaskeægte klassiker, det mærkes fra første færd. Men selve opbygningen, de oplevelser der beskrives og de historier fortælleren disker op med, ja jeg må sukke og ivrigt sluge bogstav for bogstav. Bogstaveligt talt er jeg blevet slugt af Moby Dick, og jeg skal love for at man befinder sig godt i bugen på denne hvide hval! Det skvulper lidt i ny og næ, fortællerens historier runger hult i den dybe bug hvor jeg sidder tørt og godt i et indhak og bladrer side for side, samtidig med at jeg bider mig selv i læben under de mest spændende episoder. Mon jeg bliver spyttet op igen, som Jonas blev det i bibelen? Ellers pyt, så læser jeg da bare den storslåede fortælling endnu engang og hval-morser til min kæreste at han lige skal få afleveret specialet og passe bookworm.dk så længe:-)

Har du læst "Moby Dick", eller haft en lignende fascinerende læseoplevelse?

Ingen kommentarer: