onsdag, oktober 06, 2004

Årstidernes vekslen

Efteråret er sat ind og på plejehjemmets mur, som jeg kan se fra min stue, pryder røde vinblade hele højre fløj - det er så smukt at man bliver tryllebundet. Efteråret bærer mange af disse vidunderlige farver med sig, og jeg elsker at gå i skoven om efteråret. Men desværre er efteråret også regn og rusk, hvilket er hyggeligt når man er indendørs, men absolut ikke noget jeg sætter pris på altid. Når jeg går tur med hundene og det pisser ned i stride strømme, ja så vil selv hunden hjem! Andre gange kan det være ganske forfriskende at komme ud i lidt rusk og lidt hvirvel - man får renset tankerne og bliver blæst godt igennem.

Mange frygter den tid vi nærmer os, mørket, kulden, den lange lange tid med dystert vejr, indtil foråret sætter ind, og sommeren kommer. En del mennesker har hang til vinterdepressioner, selv har jeg det modsat. Enhver årstid liver mig op, og jeg ser frem til den enkeltes gode sider, og prøver at ignorere de lidt dårligere.

Når jeg står op kl.6 hver morgen for at arbejde på mit speciale, og jeg kommer ind på mit arbejdsværelse og ruller persiennerne op, mørket hilser mig i møde udenfor, ja så synes jeg simpelthen det er så hyggeligt at vide at her sidder jeg, og mange ligger endnu og sover. Alene med mørket og de få lyde, det giver en ro der ikke kan beskrives.

Jeg er vild med efterårets farver, vinterens sne og frost som kan være fantastisk smukt - og det fantastiske og smukke ved sneen - min hund Bazooka elsker sneboldkampe:-) , forårets spiren og fuglefløjt og endelig sommerens friske briser, den bagende sol - som vi desværre så alt alt for lidt til i år. Men man skal glæde sig over det man kan, være positiv. Det negative bringer os ingenvegne, kun nedad mod endnu dårligere humør. Man er jo i høj grad selv med til at sætte dagsordenen for ens humør - eller sagt på en anden måde; ens livssyn kan ihvertfald gøre en stor forskel.

Til alle dem der gruer for vinterdepressioner kan jeg kun sige; kurbad, lysterapi, solarie og rare oplevelser vil gøre det lettere for dig.

Hvordan har du det med årstiderne?

Ingen kommentarer: