fredag, november 11, 2005

Mit litterære liv pakkes ud bog for bog....

I disse dage pakkes mit litterære liv ud, bog for bog sættes op på reolen, der nikkes genkendende, smiles begejstret, anes overraskelse, og rystes på hovedet over netop DET køb, sukkes undrende over at man endnu ikke har fået læst denne, ja forventningens glæde sættes igang - alle de gode bøger man endnu skal hygge sig med, kaste sig over, fordybe sig i, der er nok til et helt livs læsning.

Det er sjovt at gense gamle bøger der blev købt i Bogklubben 12 Bøger dengang jeg startede min bogsamling, en af de bedre herfra er absolut John Irvings "Barn af et cirkus". Det er også skægt at kigge på alle de gamle studiebøger fra 8 år på Litteraturvidenskab. At tænke sig, der har vi Hermoine Lees "Virginia Woolf", en biografi der bjergtog mig undervejs i processen med min første opgave på studiet, nemlig en analyse af Virginia Woolfs "To the Lighthouse". Det var helt tilbage i 1997. Ak ak. Det føles som var det igår, at jeg kastede mig over den og blev suget ind i teksten og figuren Virginia.

Nærmere nutiden kommer vi med Marcel Prousts "På sporet efter den tabte tid" - en roman-serie jeg ikke nåede helt igennem, men endnu har til gode. Små bitte sproglige godbidder, gourmet-stykker, noget der fryder min litterære sjæl. Uh den glæder jeg mig til. Og så er der jo også biografien om Proust på små 1000 sider skrevet af William C. Carter, den må vente lidt endnu, lang som den er:-)

Så har vi min barnlige side, min yndling, Maurice Sendaks "Villy Vilddyr", købt indenfor de sidste par år, en herlig perle af en børneklassiker, en billedbog jeg aldrig bliver træt af. Og sådan kunne jeg fortsætte, jeg har nemlig en kæmpe samling, og den stiger fortsat, det er min helt store fryd, mit et og alt.

Men det er både sentimentalt og dejligt at kunne genkende sit hidtidige 31 årige liv i samlingen, tænk hvor fantastisk det bliver at sidde som 70-årig og nikke genkendende til en endnu større samling, det glæder jeg mig da til. Til den tid vil jeg da forhåbentlig stadig kunne brygge en kop god kaffe, sætte mig behageligt til rette i det bibliotek jeg selvfølgelig har fået, med behagelige øreklap-lænestole, god belysning og et hyggeligt globus-bord med kakler. Måske sidder jeg alene og betragter alle mine bøger, min helt personlige litterære guldskat, men det kunne også tænkes at jeg viste den frem for imponerede børnebørn:-) Hvem ved, det kan kun tiden vise...

Er du bogsamler og hvad er dine yndlinge?

Ingen kommentarer: