tirsdag, august 30, 2005

Katrina - en vejrdjævel raserer


Har man fulgt vejret og nyhederne ved man at orkanen Katrina har hærget blandt andet Missipippi, Alabama, Louisiana og New Orleans, sidstnævnte siges dog at være sluppet billligt. I Missisippi taler man om 55 døde og i New Orleans skulle 100´reder af mennesker sidde fast i vandmasserne og vente på at blive reddet.

Når naturen viser tænder sker det ofte ret voldsomt, og ofte priser jeg mig over ikke at bo i USA ( af mange grunde ) især på grund af de mange naturkatastrofer de har derover med orkaner, tyfoner og så videre.

Da jeg så nyhederne her til morgen, roligt sippende min morgen-mokka, mens jeg prøvede at vågne, gik det op for mig hvor mange ofre Katrina har taget med sig. Tænk, vi er så forskånet her i DK, og jeg begyndte at spekulere på hvad jeg ville stille op hvis en virkelig heftig orkan hærgede her i Danmark.

Da vi 3. december 1999 havde en "bette" orkan her i landet fik vi en lille forsmag på hvordan det føles og hvilke ofte sådan én tager med sig. Den gang sad jeg i min lejlighed hvor de franske altandøre blafrede selvom de var lukkede. Min mormor der har stort hus i Kolding fik smadret et par vinduer og fik skader på sit tag, og overalt kostede denne orkan lidt, men så langt fra noget som det vi ser Katrina koste amerikanerne i øjeblikket.

Jeg tror jeg ville have meget meget svært ved at efterlade alle mine egendele i tilfælde af en evakuering, men man kunne godt forestille sig at når situationen er så alvorlig som i eks. med Katrina, ja så gør man bare hvad man skal, men hvor må det bare være benhårdt. Og set i et andet lys, skal man jo bare være taknemmelig for at bevare livet. Puh ha, denne morgen sætter jeg bare SÅ meget pris på mit eget liv, og sender en varm tanke til dem der har mistet familiemedlemmer og hus og hjem. Vi kan kun håbe at fænomenet orkan aldrig bliver værre her i DK end vi så i 1999, men de kloge der spår om vejr-fremtiden mener jo at vi vil se og mere og mere til fx. orkaner.

Hvad oplevede du i orkanen 1999? Og hvad vil du stille op i tilfælde af orkan?

Ingen kommentarer: